Jeg ved ikke hvem der i sin tid fandt på network marketing som forretningsmodel (det kan jeg sikkert google mig til), men det slog mig lige nu hvor fremsynet det egentlig var.
- I dag har adskillige forretningskæder en frivillig pointklub.
- I dag bruger rigtig mange virksomheder influencere til at sælge deres produkter, fordi de ved at vi hellere køber ting vi har fået anbefalet personligt, end ting vi ser en reklame for.
- I dag er de fleste vant til at købe produkter på nettet – altså ikke varer vi nødvendigvis har haft i hånden i en butik først.
- I dag er det normalt at købe fx kosttilskud pr. abonnement.
Og alligevel er mange utrygge ved network marketing (uden grund – når det gælder doTERRA, i hvert fald).
Jeg er ikke blind for at nogle har misbrugt forretningsmodellen eller brugt shady salgsmetoder.
Jeg har selv været ude for at blive inviteret på kaffe, og så viste det sig at jeg i virkeligheden skulle sælges noget – både et decideret pyramidespil (hvor penge altså var “varen”/investeringen) og regulære produkter (kaffe på abonnement – hvilket ikke er et pyramidespil).
Men det betyder ikke at der er noget galt med forretningsmodellen. Og det jeg ser nu, er at dens elementer adopteres i andre forretningsmodeller – med den forskel at det dér er virksomhedsejerne/aktionærerne der tjener pengene, og ikke “influencerne” – altså de kunder der anbefaler produkterne videre.
Så jeg er selv gået fra at hade modellen – pga. en sær tendens i branchen til for mig uforståeligt skumle salgsmetoder – til at elske at i hvert fald doTERRA bruger den model. Ikke fordi jeg er blevet rig af det selv, men fordi jeg oplever værdien af netværk, passionsfæller og det produkterne gør for mig. Jeg havde simpelthen ikke fået det samme ud af at kunne købe dem i Matas – sandsynligvis. Og fordi jeg har opdaget at en network marketing-forretning kan drives præcis lige så etisk og ærligt som enhver anden business. Og det er vi så nogle der gør.
Det eneste jeg kunne ønske mig at doTERRA ville droppe, er deres tilmeldingsgebyr (som dog forsvinder hvis man køber en startpakke eller køber for ca. 1.125 kr. på sin første ordre). For det kan jeg se bremser mange, som netop bliver skeptiske af at der er et gebyr. På den anden side er man velkommen til at købe uden at blive medlem – hvis man vil give 25 % mere for produkterne. Men det kan jo være det ændrer sig. doTERRA er en virksomhed i konstant rivende udvikling.
Hvis du er en af de skeptiske eller utrygge, kan jeg lige understrege:
- Der er ingen købetvang hos doTERRA nogensinde. Ingen overraskelser. Ingen hovsapakker.
- Du kan helt frivilligt være med i loyalitetsprogrammet og få 10-30 % i pointbonus ved at have en månedlig ordre – hvilket er smart og rart hvis du fx køber de samme koststilskud hver måned, da de dermed bliver billigere for hvert kvartal.
- I doTERRA er fokus på de lækre olier og andre produkter – ikke på forhandlernetværket. Det betyder bl.a. at du ikke behøver være bange for at jeg efter køb vil “lokke” dig til at blive forhandler. Jeg vil da gerne fortælle dig om det, men det bliver på dit initiativ.
Bruger du mit shoplink til din bestilling, støtter du min forretning, og det er jeg glad for, men jeg spammer dig ikke med tilbud bagefter. Du får én velkomstmail og adgang til min onlinehjælp, men derefter er det 100 % dig der bestemmer kontakten. Og du skal være så velkommen.
